söndag 8 december 2013

¨Berätta om¨ LUCKA 8 - berätta om ett klädesplagg som du minns från din barndom

Ett nytt uppdrag jag klurat på hela dagen och tillslut kom jag fram till att det måste bli en outfit, även om det som höll ihop den var ett enda plagg. Den röda tröjan. Jag gick i femman och började väl ana att jag inte riktigt var ett kid längre (el snarare var väl det en bejublad upptäckt) men fortfarande lekte vi både kurra med dunk och röda vita rosen om somrarna, fortfarande byggdes kojor och låtsasvärldar hittades på. Konstigt bara att det blivit så viktigt att killarna ville vara med... Nog om detta. Den röda tröjan, signalröd, lite luddig på utsidan och blank på insidan, inte en naturlig fiber och säkerligen väldigt brandfarlig. Men det var som sagt lite luddig, gick ihop med resår i midjan för att sluta i en liten volang, samma vid ärmarna och i halsen en liten rundkrage men det viktigaste av allt var att den hade axelvaddar. Fattar ni, axelvaddar! Så fränt! Jag hade den varje fredag och det var inte det enda som var obligatoriskt i fredagsoutfiten. Varje torsdagsnatt sov jag med flätor för att ha vågigt hår på fredagen (tills jag pentade mig för första gången, också i femman, då blev jag snygg på riktigt ;-), den röda tröjan matchades med snortighta stentvättade jeans, vita hängslen som liksom var volangiga i kanten och som pricken över i't, en röd liten rund filthatt som jag hittat på farmors vind och som min faster haft när hon var barn. Lägg också på vita plastörhängen och en grön (el blå) metallik-ögonskugga och vita springskor. Som jag mins det var detta första gången som jag kände mig cool...haha, jag måste fnissa generat åt min inre 11-åring men också dyrka henne lite för att hon var så rar och ovetande (och snygg såklart).

Initiativet och drivet kring ¨Berätta om¨ kalendern är Emily Dahls

Inga kommentarer: