onsdag 4 december 2013

¨Berätta om¨ LUCKA 4 - berätta om hur du får dina kläder att hålla längre


 Ja....hur gör jag det....? Tex försöker jag undvika att tvätta kläderna i onödan, istället vädra och blöta direkt på fläckar och gnugga med fuktig frottéhandduk. Som min linnekavaj fr Acne tex, den köpte jag på bloppis, kemade den och sedan har jag aldrig tvättat den i maskin. Den blir bara snyggare och snyggare, är varken illaluktande el fläckig heller ;-) När jag tvättar kläder försöker jag alltid använda lägre temperaturer på de kläder som liksom aldrig blir "riktigt" smutsiga. (Strumpor och underkläder är ju givetvis undantaget detta.) Toppar, tishor, blusar och tröjor tvättar jag alltid på 30 grader, någon gång då och då kör jag på 40. Både formen och färgen håller bättre då tycker jag. Den randiga tröjan nedan är verkligen urgammal men håller fortf formen.

Mina stickade kläder är jag minst lika försiktig med när det gäller tvättandet, är dock en frenetisk vädrare och en försiktig av-nopprare.
På senare tid har jag även nästan helt lagt av med sköljmedel, speciellt i allt med stretch. Sköljmedel pajar liksom stretchen. (Och det är ofta mycket allergiframkallande.)

1 kommentar:

mis(s)match sa...

Gör som du men många tishar tvättas i 40 grader eftersom jag ofta cyklar med dem. Sedan har jag inte använt sköljmedel på ca 10 år. Funkar fint utan!