söndag 15 december 2013

¨Berätta om¨ LUCKA 15 - berätta om din favoritmaträtt

Jag väljer att skriva om konceptet en hel måltid istället. Svårt att säga en favorit, varierar ju alltid beroende på årstid, livsfart och annat. Men, om det är vinter och kallt och vi ska bjuda ett gäng vänner på lite kalasigt umgänge så är jag gärna helt klassisk och kör råraka med löjrom och champagne till för, lammracks med örtsmör, karljohanssvamp-risotto och smörslungade gröna bönor till varm och någon riktigt chokladig dessert. Dessutom ska det finnas något att knapra på till fördrinken, en enkel brödbit med tapenade duger finfint. Även något att nibbla på efter avslutat middag så att det inte känns så trist att middagen är över ;-) Jag gillar när det är genomtänkt...oavsett om det är vardag el kalas så vill jag att det ska kännas komplett. Äter vi tex korv och makaroner (vilket ju händer lite då och då i en barnfamilj som vår) så gör jag alltid en riktigt god tomat och löksallad med tjock och härlig senaps vinägrett...sallad känns liksom inte gott till korv av någon anledning men att bara äta korv och makaroner känns så....för trist. Kommer ihåg att tomatsalladerna i skolan ofta räddade skollunchen när allt kändes grått och stabbigt. Tomat och korv....det kommer man långt på ;-)

Berätta om-kalendern är Emily Dahls och idag skriver hon om hamburgaren.

1 kommentar:

Anna sa...

rårakor!
måste nog ha det till nyår!