tisdag 17 januari 2012

Photo a day - 17

Water

Vatten

För många år sedan, när jag var student i Umé så levde jag en period lycklig i kollektiv med några fina unga män från Pité.......roliga år...minst sagt. Hur som, en sak som de lärde mig, de där pojkarna från Pité, var att lyssna på Pités stolthet Euskefeurat. Helst skulle man sitta sent på natten, efter tex Scarinska, tillsammans framför köksstereon på en pall, hålla varandra om axlarna å smågrina lite till lokalpatriotismen och den röda kampandan som strömmade ur högtalarna........det var tider det. Dagens tema på photo a day är vatten och jag fångade en frusen kanal i vår stad på väg till Kiddets dans i em.....isen var kolsvart och flortunn........begreppet "nattgammal is" drog genom skallen och jag har försökt att fånga tanken som hörde till begreppet hela kvällen och så kom det. Tankar på nattgammal is....en av Euskefeurats vackraste visor, lyssna!

"för därute i natten har tankarna vandrat på sin irrande färd, vandrat på nattgammal is, tankar om arbetets värde och pris"
Va! Själen, den röda, ropar halleluja.

2 kommentarer:

Librarybeth sa...

Men åh! Ume och Scharinska villan!! Därifrån har jag många fina minnen... också jag har varit en glad student i fina staden Ume en gång i forntiden....

Garderobenmin sa...

Librarybeth - har du? Så kul! Umeå var under en period mitt underbara paradis, mitt första riktiga hem på länge då. Scarinaks villan var också ett paradis...ett annat sorts ;-)