måndag 30 januari 2012

jag tänker att

----------------Cia Jansson fr Elle----------------
Detta! är väldigt intressant och jag känner mig mycket lockad....å ena sidan....å andra sidan skulle det väl innebära slutet för min blogg. Inte för att någons värld annan än min skulle påverkas märkbart av det...men jag gillar ju att greja på med min plats i cyber. Kanske skulle det också vara kul att följa en blogg där bloggaren försöker att klara sig på 6 plagg genom hela månaden, ett tag, säg i just en månad....men sedan då ;-) Såklart vore det bättre för världen om jag (läs alla) inte shoppade så mycket....men det vore dåligt för ekonomin. Jag försöker ju alltid shoppa i min egen garderob och nu när jag bor i en stad med mindre utbud än tidigare så har min garderob blivit mycket mer betydelsefull.....det jag inte hittar på stan kanske finns i garderoben min. Knasigt vore det väl om jag gjorde mig av med de plagg som jag redan har för att klä mig i färre plagg....bättre då att inte köpa så mycket nytt utan återanvända. Men som sagt, jag lockas av tanken att ha en mer översiktklig klädsamling, att inte ha hinder som ögonen fastnar på i garderoben som jag aldrig använder. Nu när jag ändå lever i ett kaos kanske det är lika bra att rensa ordentligt. Ett tag tänkte jag ut säsongsvis vad jag behövde fylla på med i garderoben men när vi flyttade hit upp tappade jag den framförhållningen. Dags att börja igen kanske. Detta tema tangerar även mitt ständiga funderande på "en stil". Om jag hade en enhetlig stil, om jag höll mig till en stil, så vet jag ganska klart hur jag skulle se ut....vad jag skulle landa i....men det skulle ju också innebära att det inte längre var så kul att blogga....eller? Klur klur klur, jag har ju följt bloggare som har en ganska konsekvent stil som ändå lyckades variera sig inom den, typ Linn, Skande och Kling men de var ju strösslade med både fantastiska skor, väskor och andra accessoarer att variera sin ganska rena och enkla stil med. Fast kanske tycker jag att jag är spretigare än vad jag är...kanske är detta ett ganska babligt inlägg av en hyfsat trött men glad person..... Det kanske är det som är lösningen, att ha "sin stil" men att få den att kännas och verka intressant och varierad. Men funderingen som jag alltid landar i när det gäller den här frågan är; vad gör man när lusten till ett vackert plagg el en look golvar en....det estetiska, lustfyllda och ljuvliga med mode utgör ju en stor del av min person....precis som tex konsten el varför inte maten. Hur lever man med endast 6 palgg i gerderoben om man är en estetiskt intresserad person som behöver fylla sina depåer för att inte få estetisk anorexi....kanske om jag fick arbeta med kläder skulle det fungera för då får man liksom sitt lystmäte ändå men nu, nej det går nog inte. Kanske kryper "min stil" allt närmare.....jag tänker att sedan.....sedan när jag är en sisådär 50, då har jag landat, då har jag en kulturell, elegant, lite dyr men ändå kul stil....lite fransk Gudrun Sjöden fast med jeans, höga klackar och dyra smycken.

Haha, välkommen in i huvudet på mig!

Pic; fr SvD (En av mina mode-idoler, som också lyckas med konststycket att ha en enkel och enhetlig stil utan att bli trist.)

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Kul att följa dina tankar! :) Själv tycker jag att det roligaste (både när jag öppnar garderoben och kylskåpet) att tänka: vad har jag och vad kan jag göra av det?

Linda K sa...

mycket intressant tycker jag också. jag inbillar mig att jag så här vid randen till 40-strecket har en rätt bra känsla för vad som funkar på mig och vad som inte gör det. fast sen följer jag såklart inte mina egna råd alla gånger... ;) det är med bara 6 plagg skulle jag inte klara, inte tycka var kul mer än typ några dagar, må dåligt efter en vecka... tänkvärt är det hur som helst!

Garderobenmin sa...

Gunilla - håller med....även om jag ibland suckar och tänker "vad kan jag göra av detta?" ;-)
LindaK - word!

mis(s)match sa...

Jag skulle inte klarar mig med endast 6 plagg, men har funderat ett tag att minska. Rensa ut ordentligt har jag gjort i fler (naturliga) omgångar just för att jag märkt att jag inte gillar vissa stilar längre och så ändras kroppen förstås. På senare tid tycker jag däremot att just modebloggare du nämner uppmanar desto mer till konsumtion eftersom de hela tiden själv skaffa sig (eller lånar) nya plagg. Jag tycker att man borde kunna hyra olika plagg för en dag eller två! För ärligt talat, hur ofta (sällan) bär man vissa plagg egentligen?