onsdag 20 juli 2011

högt flyga tanken

Jag har anat det några gånger tidigare i sommar men inte riktigt fått fatt i känslan. Men idag, när käraste mor och far är här så blev det tydligt. Jag fick lite tid för mig själv, Kiddo sov och Kiddet var på bryggan med mormor - helt plötsligt klarnade tanken och jag kunde tänka, hann tänka en tanke hela vägen innan den flög förbi. Grabbade tag i en skrivbok jag har till hands och plitade ner lite om tanken som jag fångat. Det är alltså inte tanken i sig utan att hitta tid att tänka jag menar. Helt plötsligt blev jag medveten om det sällsynta i just detta, för mig, just nu. Dagarna fylls av tusen och en saker och projekt, jag har till exempel försökt hänga undan mina kläder på rätt ställe här i sommarhuset i två veckor men detta till synes enkla projekt tycks vara omöjligt. På min väg mellan väska och garderob fångas jag av livets alla projekt, de ligger alltid i bakhåll och lurar. Oj, ny blöja på ungen, men herreminje det är ju lunchdax för kidsen, jaha är du klar - jag kommer och helt plötsligt är det Oj! nu kommer gästerna snart, dax att tända grillen och dra på sig något annat.....ähh jag pular ner kläderna i väskan igen, gör det i morgon. Så går det på, inget fel alls, livet är ju gott och välfyllt men känslan idag var riktigt härlig, att tänka på en och samma tanke en stund, ha tid att reflektera, skriva lite. Fint. Vad jag tänkte på? Det tänker jag på ett tag till och skriver i morgon....om jag hittar tid.

Föresten FruS, jag har tänkt mycket på dig idag, hur du löper fram över ön. Tänkte att jag saknar dig och är glad över det fina i att bo i samma stad.

2 kommentarer:

YF sa...

Oj, hög igenkänningsfaktor! Precis så är det mest hela tiden även i mitt liv. Har känt ett tämlgen stort behov under den senaste tiden att försöka reda ut det här med "mindfulness". Tror att det skulle vara väldigt nyttigt för mig (och uppenbarligen fler med mig.. :)) att försöka medvetandegöra dagarna som mest flyger förbi.... Ute i båten, med hissade segel och ungarna lyckas hålla sams en stund, där och då tror jag att jag är mest "mindful" i alla fall.... Kram!

Fru S sa...

Och det vet du att jag också är: glad över att bo i samma stad. Fortsätt att ha det fint så ses vi snart! Kramar till dig!