tisdag 7 juni 2011

lite som förr

Nationaldagen igår var lite (el ganska mycket) en jobbdag för mig. Jag hade ett finger med i spelet både här och där så att säga. Det är roligt att ha flyttat till en mindre stad, allting känns närmare och mer angeläget på något sätt. Staden känns viktig att delta i...om ni fattar. Jag brukar skoja om att det känns lite som att jag har flyttat in i ett avsnitt av Morden i Midsommer fast utan morden....men istället för att stöta på borgmästaren, kyrkoherden och greven träffar man på kommunalrådet, biskopen och landshövdningen. Plus att jag älskar att träffa folk jag känner varje gång jag sticker ut näsan på stan, fint och nära.
Jag har haft en slags romantisk bild av dockteater i någon av parkerna här i stan och till nationaldagen hade jag bokat in en teater som kom resande fr Uppsala, en rysk-svensk. De spelade i St Petri Logens vackra lilla park, så oerhört fint och pittoreskt. Utomhusrestaurangen Sommarklubben öppnade samtidigt i samma park så jag kunde luncha med familj och vänner efter teatern och innan nästa uppdrag.
Barn och vuxna i en solig park!
I rysk dockteater spelar både dockor och människor tillsammans. Här pjäsen Den gyllene fisken.

Sedan fick jag den fina äran att vara med och hjälpa till på rådhuset under en ceremoni då nya svenska medborgare välkomnades till landet och kommunen. Fint, stort.
Underhållning i Rådhuset av skönsjungande unga tu, stipendiater och studenter. Så duktiga de var och han så rar i sin fluga.

Inga kommentarer: