måndag 13 juni 2011

Konstrundan i pingst - Nordingrå


Uppdate; alltså en sak bara, den här bilden är ta mig tusan en av de finare jag tagit och det är på inga sätt min förtjänst. Så ofattbart vackert. Det var bara det.
Som redan skrivet så var det den årliga konstrundan i Nordingrå i helgen, för er som inte är bekanta med trakten så är Nordingrå en socken bestående av en hel hoper byar (52 tror jag). Nordingrå har alltid lockat konstnärer och andra levnadsglada och kreativa människor och det är en kulturbygd som i allra högsta grad lever. Gallerier, cafeer, gårdbutiker och restauranger, sväng runt en vägkrok och upptäck ngt nytt där man ställt in sig på att bara finna mer skog el kanske ännu en väg till havet. Vi tog en kortare runda och prickade in fyra utställningsplatser och fick se konst av minst 10 konstnärer som jag minns rätt. Själv kom jag hem med en akvarell och en liten skulptur i brons.
Jag konstrundade i mina gladaste brallor, de blommiga fr H&M, linne fr Sand, jeansjacka från urminnes tider, sandaler fr DinSko och väska fr Sandkvist.

I en gammal verkstad, gamla Ahlenius mekaniska numera Petters mekaniska, huserar nu ett gäng smeder och det var även några andra konstnärer inhysta i deras otroligt vackra utställningrum. Textilkonstverken och väggbonaden på övre bilden är gjorda av Christina Hammarström Östman. Verket nedan är skapat av min favorit på rundan och också ägare till huset, Svarte Petter (Petter Mozzard) smed och konstnär. Den lilla bronsskulpturen jag köpte är av honom. Även Tor Holmlund, smed, finns här i huset. Han hade en drak-ljusstake men kanske framförallt ett armband med en liten dödskalle på som jag gärna skulle lägga rabarber på.
Jag blev helt tagen av miljön i den gamla verkstaden, jag älskar ju gamla industrimiljöer, har även en förkärlek för ödehus och förfallna hus. Här hittade jag lite av allt. Petters mekaniska ska få ett helt eget inlägg med mitt frosseri i gamla industridetaljer och skrot. Det finns en hemsida, verkstad.spmek.se
Stopp nr 2 blev på Järnsta Café, även här ställde flera konstnärer ut men min favorit var helt klart Erik Olof, för hans helt otroliga skalbaggar. Stora vackra baggar skulpterade i trä. Till nästa år måste jag se till att spara ihop en liten konstpott så jag kan shoppa mer.
Otroligt vackra, man kan även se dem på erikolof.com (Kostar mellan sek 2500-6000)

Sista stoppet blev vid Höga Kusten-konstnären och legendaren Thage Nordholms gamla ateljé där konstnären Annika Axlund huserar om somrarna. Av henne köpte jag en fin akvarell som ska hänga i sommarhuset. Visar sedan.
Kiddet skuttar in i Nordholms loge.
Min nya lilla bronstorso, står för tillfället i hyllan i sommarhuset men till hösten får hon allt flytta med hem till stan.

3 kommentarer:

B sa...

Faan vad mycket fint - högkvalitativ konstrunda! Gillade verkligen skalbaggarna, verkligen!

Garderobenmin sa...

B - visst är de helt fantastiska, skulle vara så himla rätt att ha på vilken vägg som helst.

Jenny sa...

Jättefin torso och jag gillade också skalbaggarna supermycket. Har ju en i min närhet som fyller 60 snart. kanske skulle vara nåt...