tisdag 22 mars 2011

Day 22 – Favorite book you own

Favoritbok som jag äger själv....måste nog säga alla mina fotoböcker, de kan jag ha hela livet utan att tröttna. Jag läser/tittar i dem och använder dem som pynt här hemma. Böckerna är oftast förknippade med underbara minnen, en del är presenter från människor jag haft turen att vara nära men de flesta är minnen av konstnärer jag arbetat med. Här ett axplock.
På soffbordet ligger bland annat en stor Sieff bok, hans bilder kan man se på Moderna just nu. Diane Arbus är en stor favorit!
Newton är underbart 80tals glammig med sina nakna och påklädda amazonkvinnor. Den gröna Friedlander-boken har jag nämnt förut, svartvita bilder av blomstjälkar i vatten, otroligt vackra bilder. Förutom att vara en stålande fotograf är han också en riktig raring, hans fru också. Jo, helt riktigt, Sidibéboken är på båda bilderna, när jag fotade den ovan slog det mig att den ska ligga i högen nedan.
Min guldklimpshög! Jag har haft turen att få arbeta med nästan alla dessa fantastiska fotografer, autografer är fåniga men jag kan nte låta bli att gilla mina signerade böcker lite mer.
Mary Ellen Marks Twins, första fotografiska utställning jag arbetade med! Ramade, glasade och hängde. Kanske en av mina roligaste jobbupplevelser någonsin, känslan av att få arbeta med något jag verkligen älskade var oslagbar.
Mitt senaste tillskott till samlingen, från sista utställningen på gamla jobbet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Finfin samling! Gillar också mina foto o konst-böcker - de får inte lilla gullefjun tugga på om jag får bestämma ; ) Kram fru O