tisdag 22 februari 2011

hej å hå ryska på

En samovar på frukostbuffén, så väldigt mycket finare än en termos. Fint te - godare te.
Jag har pälsat (höhö) på mig för att våga mig ut i den stränga ryska kylan.
Vårt hotel, Pushka In (Rekommenderas!), låg precis vid palatstorget, där över sneddade jag på väg mot Erimitaget....
som sagt, kallt men jag var så pirrig i magen av all konst som väntade att jag inte kännde kylan....
å kolla in världens vackraste musiebyggnad!
Jordantrappan är en av de första "rummen" man möter efter säkerhetskontroll och barska biljettkvinnor. Vackert så man får ont i ögonen, går inte att visa genom foto. Åk dit!
Andäktig.
Musei-stass. Ulljacka som jag sytt på en pälskrage på fr Weekday-Secondhand, under två trikåtröjor fr H&M, jeans CheapMonday och stövlar Whyred. Halsband Lanvin loves H&M.
I en totalt överdådig korridor. Konsten var ju helt magisk att se men huset i sig var nästan ännu häftigare, jag blev helt fixerad vid alla vackra tak. Tror att det blir ett separat tak-inlägg, haha, jag är en sån nörd.
Minimalismens antites!På den ganska undangömda tredje våningen visade det sig att de gömt my kind of art. Matisse tex, det är stort att få se målningar man läst och läst om men aldrig sett. Lite stum faktiskt...jag har här precis svävat igenom två salar med Picasso med flera verk ur hans blå period...jag älskar de tidiga Picasso. Å Matisse som ni ser mig framför var länge en slags husgud. Alltså det var en nästan övermäktig känsla att gå runt på Erimitaget, sal efter sal med den allra mest fantastiska konst, oräkneliga Rembrandt, flera Da Vinci och......ja allt ni kan tänka er.
Efter museet styrde vi kosan mot en marknad som jag läst om, suget efter dockor, sjalar och lackaskar var större än staden var kall....men den var verkligen farligt kall. Dock vansinnigt vacker, som en blandning mellan Stockholm och italienska städer.
Här, vid Kyrkan för spillt blod låg marknaden. Jag älskar kupoler, ju krulligare ju bättre ;-)
Efter avslutade affärer staplade vi den sista biten till vårt hotell och en varm vin med kryddor i hotellbaren.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Fantastiskt, ser ju nästan overkligt ut i alla sin prakt.

B sa...

Inte utan att man längtar till Budapest! (eller ryssland vore inte heller fel, utan mer än rätt verkar det som). Shit asså!!!