fredag 10 december 2010

vad är väl en bal på slottet.....

.....jämfört med min kväll. Jo, säkerligen underbar men maten vi fått här ikväll tror jag står sig enastående mot den som nobelisarna åt. För det första fick vi fyra rätter, de i Stockholm fick tre.....just saying, sedan var det Svärfar som kockade till oss, alla ni som vet, vet vad det innebär.
Först åt vi rårakor med löjrom från kalix och alla andra tillbehör som man ska ha, inklusive ett väl kylt, gott vitt vin. Som fisk-varmrätt åt vi parmesan-gratinerad kungskrabba och jätteräkor i hemgjord varm majonäs med dill och citron, kött-varmrätten bestod av kokt och grillad oxbringa med en röra på rödkål och lök kokt i vin, till det en cocotte med en rotfruktsgratäng. Desserten, den enastående desserten, var fikon som gratinerats med smulade saffranskorpor, smör och citronskal till vaniljglass. Naturligtvis med det obligatoriska fyrverkeriet (tomteblosset) i.

En strålande kväll, den där sura lilla känslan över Makens NY-vistelse utan mig har (nästan) bleknat helt...:-)

4 kommentarer:

B sa...

Ja det där lät ju jävligt gott!!! Helt olika saker med hemmamiddag och bebisbad jämfört med NY, helt olika. Fantastiskt njutbara bägge...

Anonym sa...

Imponerande - tycker svärfar skall vara med i mitt favvoprogram "halv 8 hos mig" - han hade lätt klått de medtävlande. Och jag hade fått se er ort i TV : ).
Kram fru O

YF sa...

Oh my god..... Lyllos!

Garderobenmin sa...

B - håller med, testar gärna Makens variant också men hade det hur fint som helst här hemma.
FruO - Jo han hade nog slagit de flesta men skulle definitivt vägrat vara med ;-) Jag gillar också programmet, speciellt Helge Skogs dryga
kommentarer.
YF - Yes! Inspiration inför vårens stundande mat-begivelse kanske ;-)