lördag 4 december 2010

inklippt, a cut-in?

Som vanligt en strålande helg, börjar bli en härlig vana. Jag fick sovmorgon följt av förmiddagskaffe med Svärföräldrarna, sedan drog vi alla på loppis-turné. Först Blå Porten (ett tips till er som tänker sig semestra i området till sommaren, sedan Erikshjälpen (mycket och billigt) och sist ett ställe som jag inte vet namnet på men som har massor av möbler, ganska mycket glas och porslin och sedan lite av varje. Återkommer om det. Jag shoppade två lampfötter (haha, kul ord), en adventsljusstake i mässing, lite silverkrafs och blomfat. Svärisarna hittade en riktigt fin lampfot som passar finfint till nyshoppad Släde och Farmor ;-)
Efter vår runda blev det korvlunch med julmust hos Svärisarna, eld i kaminen och allmänt mys. Eftermiddagen var gemytlig hemma i lägenheten, Kiddet och Maken kollade Bernard&Bianca (filmen med stort F hos oss just nu;-) jag målade lampfot och Kiddo låg där vi la henne. När ungarna somnat uträttade vi stordåd i köket och njöt sedan av kronärtskocka till entré (alltså, vi säger inte så, det är bara kul att skriva), sedan lammfile med jordärtskocksmos, stekt svamp och örtsmör...åsså rödvin, för att klargöra det uppenbara. Efter maten kollade vi och njöt av Så mycket bättre på 4ans play. Tomas regerade idag fast Plura är kungen. Nu sitter jag här med en skvätt rött och bloggar, Maken har kastat in handduken, Kiddet myser med honom i vår binge och Kiddo sover ännu så länge lugnt bakom spjälorna. De i ett rum, jag i resten av lägenheten. Party eller, nä kanske inte. Jag längtar lite ner bland kuddar, täcken och familj själv faktiskt men njuter av vaken ensamtid....om det går ihop.
Det var så vackert precis överallt idag, snön täckte varenda buske, varenda kvist, alla gator och hustak. Jag nyttjade dagsljuset och skalade av mig kläderna utomhus för foto, eller det var egentligen i början av skymningen, klockan var ju efter 13 ;-). Hur som, håll med om att jag nästan ser ut som om jag är in-klippt i snön. Lagren bestod av gammal militärgrön jacka, stickad lång ulltröja (som det visar sig att jag inte kan leva utan) och randig lång klänning, allt fr H&M, plus mina rara Doctor Martens med ullstrumpor i.
Gamla nypon blir så overkligt fina när allt annat är vitt och svart.
Kolla ljuset i bakgrunden. Magiskt!

Jag testar att översätta mina inlägg, bra övning och jag har faktiskt ca 20 läsare som inte förstår svenska ;-)

As usual a brilliant weekend, its getting to be a nice habit. I got to sleep late, followed by coffee with the In-laws and then we all went for a flea market tour. First Blå Porten (a tip for you who think of passing this area), then Erikshjälpen (very much and cheap).I bought two lamp stands, an Advent candle holder in brass, some silver stuff and some plates. The In-laws found a really nice lamp base that fits perfectly in their remodeled living room.
After our tour we ate a nice lunch at the In-laws, with the fire burning in the stove and some general relaxing and fabulousness. Now I'm sitting here with a splash of red and my mac, Husband has thrown in the towel, the Kid is cuddling with him in our bed and Kiddo sleeps, as yet, quietly behind her bars. They in one room, me in the rest of the apartment. Party or, nah maybe not. I cant wait to join them among pillows and blankets.
Today it was so beautiful, just about everywhere, the snow covering every shrub, every twig, all the streets and rooftops. I used the light of day and peel´d off my clothes for some outdoor photos, or it was really the beginning of dusk, the clock had passed 1pm after all ;-). Admit that I almost look as if I am a cut-in in the snow. I´m wearing an old army-like jacket, a long whool sweater and a striped long dress, all from H&M, plus my sweet Doctor Martens with whool socks in.

Old withered rose hips are so beautiful when everything around is white and black.
Check out the light in the background of the trees. Magic!

6 kommentarer:

AnnaK sa...

Här var det också lammfilé med rödvin, vi hade dock palsternacksmos till =)

Ha det så bra! Vi saknar er.
Kram

Garderobenmin sa...

AnnaK - haha, nähä. Vi är alltid sammalikadana, stöpta i samma form och utmejslade av varandra. Fint. Hälsa fina maken, saknar er också.

Natalie sa...

Väldigt vackert!

Garderobenmin sa...

Natalie - Ja visst har vi det fint!

Jenny sa...

Vinterfint i Gbg också! blir väl snökaos imorgon måndag när alla ska till jobbet... såg superhärligt ut med snön, ljuset och fina du på bilderna!

Garderobenmin sa...

Jenny - Vi har en helt obeskrivlig vinter! Underbart. Saknar dig! Kram.