fredag 19 november 2010

en gårdagens igen

Igår var en sannerligen förkyld och inne-sittande dag, så jag nästan blev tossig. Tur då att kvällen bjöd på röda mattan och underhållning av allra högsta klass i sällskap av finaste Svärisarna.
Här i Härnösand är vi otroligt stolta för vårt NorrDans, Sveriges nordligaste statliga dans-kompani, stationerat i just vår lilla stad. Ett dans-kompani i världsklass med dansare från hela världen, en riktig pärla för oss här i staden. Igår var det premiär på höstens nya föreställningar. "På Norrbotten" och "Kvart". Det var så jävla bra på ren svenska, verklig toppklass, faktiskt "det här är så bra att jag får tårar i ögonen" bra. Det var framförallt "På Norrbotten" som var så fantastisk. Original uppsättningen hade premiär 1985, med Nicklas Ek och Cullbergbaletten som dansare och Mats Ek som koreograf. Nu dansade alltså NorrDans men fortfarande var Mats Ek koreograf. Fantastisk koreografi, humoristisk, glädjefylld och imponerande. En stor del i den fantastiska upplevelsen kom också av musiken, framförd av legendariska JP Nyströms fr Gälivare-Malmberget. De bildades i mitten av 70talet och har sedan dess spelat folkmusik, Norrbotten egen folkmusik. Det var så vackert och härligt att mitt, i norrland nykära, blod kokade av glädje och patriotism, även om jag är Ångermanlänning. Så härligt.
I pusen bjöds det storstilat på snittar och minns jag inte helt fel smakades det lite rödvin också.
Om jag förstod saken rätt så är kostymerna original, inlånade från Cullbergbaletten.
Vissa dansade i näbbstövlar!

"Kvart" av Jo Strömgren gick heller inte av för hackor. En Alice i Underlandet version, fast mer som en våldsam rockig feberdröm än en saga. Grymt cool och med högt tempo.
Som sagt, en höjdarkväll av rang!
Föreställningarna går nu på turné. Kolla in och håll utkik! www.norrdans.se

Jag var premiärklädd i tisha fr Monki, kavajblus fr H&M och röda jeans fr Cheap Monday, skor Whyred.

Inga kommentarer: